Patiënten en zorgverleners lanceren Mijn Ommelander

Met een druk op een knop lanceerden patiënten en zorgverleners op maandag 4 juni Mijn Ommelander. Ook lieten ze symbolisch een ballon met daarop de woorden Mijn Ommelander de lucht in gaan. Mijn Ommelander is een persoonlijke online omgeving die patiënten van het Ommelander Ziekenhuis Groningen veilig inzicht geeft in hun medische gegevens. Samen met Mijn Ommelander lanceerde het ziekenhuis ook een geheel vernieuwde website. Dit meldt het Ommelander Ziekenhuis.

In Mijn Ommelander kunnen patiënten hun afspraken inzien, online vragen stellen aan het Klant Contact Centrum van het ziekenhuis en delen van hun medische dossier nog eens rustig nalezen. Daarnaast is correspondentie met zorgverleners buiten het ziekenhuis toegevoegd, zoals brieven aan de huisarts en de uitslagen van laboratoriumonderzoek. Patiënten kunnen via Mijn Ommelander ook delen van hun persoonlijke gegevens bijwerken, zoals hun contactgegevens.

Patiënten hebben bij de ontwikkeling van het digitale patiëntenplatform Mijn Ommelander een belangrijke rol gespeeld. In de aanloop naar het platform is een klankbordgroep opgericht, bestaande uit vijftien patiënten en vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties. Zij dachten mee over de inhoud en gebruiksvriendelijkheid van Mijn Ommelander.

Inloggen in Mijn Ommelander kan via de nieuwe website van het Ommelander Ziekenhuis. Inloggen gaat via DigiD met extra sms-controle of met de DigiD-app. Dit is een zeer veilige methode voor elektronische identificatie.

Het Ommelander Ziekenhuis werkt nu verder door aan de uitbreiding van Mijn Ommelander. In de toekomst kunnen patiënten ook zelf afspraken maken, wijzigen of annuleren via Mijn Ommelander. Op dit moment is Mijn Ommelander alleen toegankelijk voor patiënten vanaf zestien jaar. Op een later moment wordt het ook mogelijk om in te loggen als gemachtigde voor een kind of andere patiënt.

Door: Redactie Nationale Zorggids